Najbolje namirnice za Vašu jetru

Važno je da Vam jetra bude u dobroj formi jer ona obavlja mnogo različitih zadataka u telu. Ona proizvodi proteine i žuč, plus skladišti vitamine, minerale pa i ugljene hidrate. Ona je takođe i organ koji razlaže toksine poput alkohola i lekova. Dakle, definitivno nije organ bez kog se može živeti...

Definitivno nije organ bez kog se može živeti, ali je toliko neverovatna da možete preživeti samo sa jednim njenim delićem. Dakle, mnogo je bolje zaštiti zdravlje ovog telesnog radnog konja od vitalnog značaja, a sve počinje sa hranom. Slede najbolje namirnice koje Vaša jetra voli.

Kafa

Lepe vesti – kafa je sjajni promoter zdravlja jetre. I ona ne samo da sprečava oštećenje jetre, istraživanja su otkrila da može čak i smanjiti rizik za cirozu kod ljudi koji već pate od hroničnog oboljenja jetre. Ona može svesti inflamaciju na minimum, povećava nivo antioksidanasa i može čak smanjiti rizik za pojavu raka jetre.

Prednosti su najveće među ljudima koji piju makar tri šolje kafe dnevno, te eto ta navika koja Vas je plašila je zapravo ovde dobra stvar (za Vašu jetru, ne toliko za novčanik).

Čaj

Ako niste ljubitelj kafe, biće Vam drago da čujete da je čaj isto toliko koristan za zdravlje jetre. Mnoga istraživanja su ukazala na pozitivne efekte zelenog čaja kod pacijenata koji pate od nealkoholne masne jetre u pogledu poboljšanja nivoa njihovih jetrenih enzima i smanjenja oksidativnog stresa i masnih depozita u njoj.

Caka je da morate piti 5 do 10 šoljica dnevno! Ne brinite, samo 4 šoljice dnevno su dovoljne da se smanji rizik za pojavu raka jetre. A ukoliko ne volite zeleni čaj, crni čaj je takođe koristan u smanjenju efekata masne ishrane na jetru.

Grejpfrut

Konzumiranje grejpa je sjajan način da se neguje jetra jer on sadrži snažne antioksidanse koji umanjuju zapaljenje i štite ćelije. Dva glavna antioksidansa grejpfruta, narindženin i narindžin, mogu umanjiti i rizik za pojavu hepatičke fibroze, opasnog stanja gde se prekomerno vezivnog tkivo nakuplja u jetru usled hronične upale iste.

Narindžin je naročito dobar i za poboljšanje sposobnost jetre da metaboliše alkohol, ali i da spreči neke od štetnih efekata alkohola. Dakle, sada znate šta da jedete za doručak posle vesele noći.

Borovnica

Borovnica okrepljuje jetru jer sadrži antocijanine, antioksidanse koji joj daju njenu upadljivu plavu boju. Brojna istraživanja na životinjama su pokazala da jetra ima koristi od ishrane bogate celim borovnicama i/ili ekstraktom ili sokom istih.

Samo 3-4 nedelje svakodnevnog konzumiranja borovnica pomaže da se poveća odgovor imunih ćelija i koncentracija antioksidansnih enzima, a usporen je rast ožiljnog tkiva, oštećenja i fibroida u jetrama pacova. Kod ljudi, ekstrakt borovnice izgleda obuzdava rast raka jetre. Potrebna su dodatna istraživanja, ali apsolutno nema liših strana u tome što ćete jesti više borovnica!

Grožđe

Istraživanja na životinjama i ljudima su utvrdila da grožđe ili ekstrakt njegovog semena predstavljaju dobre namirnice za jetru. Crveno i crno grožđe naročito sadrži dosta zdravih elemenata, najbitniji je resveratrol. To je supstanca koju ljudi koriste kao opravdanje za još jednu čašu vina uz večeru. Utvrđeno je da ona umanjuje zapaljenje, sprečava oštećenje, povećava nivo antioksidanasa i da poboljšava funkcionisanje jetre.

Istraživanja na ljudima su koristila ekstrakt semenki grožđa, a ne celo voće, pa je potrebno još istražiti. Ipak dokazi pokazuju da je ovo voće sjajan opšti izbor za zdravlje jetre.

Opuncija (indijska smokva)

Indijska smokva je vrsta jestivog kaktusa koji se već dugo koristi u tradicionalnoj medicini za lečenje čireva, rana, zamora i da – bolesti jetre. Istraživanje iz 2004. je takođe utvrdilo da ljudi koji konzumiraju ekstrakt opuncije pre nego što piju alkohol imaju 50% manju šansu da dožive teški mamurluk sledećeg dana.

To je verovatno zato što se on suprostavlja zapaljenju jetre koje se javlja posle pića. Indijska smokva takođe pomaže i normalizaciju enzima i nivoa holesterola.

Koštunjavo voće

Koštunice su krcate zdravim mastima i nutrijentima kao što je antioksidans vitamin E, i poznate su odavno kao promotori dobrog zdravlja srca. Ali koristi ne staju tu; jetra takođe uživa u njima.

Istraživanja nad ljudima sa nealkholnom masnom jetrom su pokazala da konzumiranje dobre količine koštunica i semenki može poboljšati vrednosti jetrenih enzima i takođe umanjiji rizik za razvoj nealkoholne masne jetre. Treba biti oprezan sa sadržajem soli u pečenom koštunjavom voću, ali šaka sirovog, organskog voća je sjajna užina zbog koje ćete biti zdraviji.

Maslinovo ulje

Znamo da je važno izbegavati biljno ulje koje sadrži dosta nezdravih omega-6 masti, ali maslinovo ulje sadrži zdrave masti koje imaju pozitivan učinak na srce, metabolizam i jetru. Samo jedna kašika dnevno dokazano poboljšava vrednosti jetrenih enzima i nivoa masti, podiže nivo proteina i poboljšava krvotok u jetri. Druga istraživanja su utvrdila da konzumiranje maslinovog ulja vodi boljoj osetljivosti na insulin. Prelazak sa običnih ulja na maslinovo ulje u kuvanju je vrlo lako sprovesti, ali maslinovo ulje takođe ima sjajan ukus u salatnim prelivima ili samo preliveno preko integralnog hleba. Natopite u njemu malo belog luka ili začina za eksploziju ukusa.

Konačna reč

Morate sačuvati optimalno funkcionisanje jetre jer je ona organ koji obavlja veći deo prljavih poslova za telo boreći se sa toksinima. Većina nas se trudi da jede što zdravije je moguće, ali svi želimo da se poneka počastimo sa nekoliko koktela ili malo masnije hrane za utehu. Dobra vest je da konzumiranje nekih od namirnica koje su dobre za jetru u kombinaciji sa manje zdravim izborom zapravo može poništiti učinak takvih čašćenja. Samo povedite računa da u svoju svakodnevnu ishranu uključite neke od namirnica gore navedenih, trudeći se naročito da konzumirate više istih onda kada znate da ćete nekako zgrešiti. Ta strategija može umanjiti rizik za pojavu bolesti jetre i raka, diže koncentracije antioksidanasa i enzima detoksifikacije i štiti Vašu jetru od oštećenja opasnim toksinima.

Preuzeto sa: https://www.foodprevent.com/top-foods-that-are-good-for-your-liver/8/

Dakle, definitivno nije organ bez kog se može živeti, ali je toliko neverovatna da možete preživeti samo sa jednim njenim delićem. Dakle, mnogo je bolje zaštiti zdravlje ovog telesnog radnog konja od vitalnog značaja, a sve počinje sa hranom. Slede najbolje namirnice koje Vaša jetra voli.

Kafa

Lepe vesti – kafa je sjajni promotor zdravlja jetre. I ona ne samo da sprečava oštećenje jetre, istraživanja su otkrila da može čak i smanjiti rizik za cirozu kod ljudi koji već pate od hroničnog oboljenja jetre. Ona može svesti inflamaciju na minimum, povećava nivo antioksidanasa i može čak smanjiti rizik za pojavu raka jetre.

Benefiti su najveći među ljudima koji piju makar tri šolje kafe dnevno, te eto ta navika koja Vas je plašila je zapravo ovde dobra stvar (za Vašu jetru, ne toliko za novčanik).

Čaj

Ako niste ljubitelj kafe, biće Vam drago da čujete da je čaj isto toliko koristan za zdravlje jetre. Mnoga istraživanja su ukazala na pozitivne efekte zelenog čaja kod pacijenata koji pate od nealkoholne masne jetre u pogledu poboljšanja nivoa njihovih jetrenih enzima i smanjenja oksidativnog stresa i masnih depozita u njoj.

Caka je da morate piti 5 do 10 šoljica dnevno! Ne brinite, samo četiri šoljice dnevno su dovoljne da se smanji rizik za pojavu raka jetre. A ukoliko ne volite zeleni čaj, crni čaj je takođe koristan u smanjenju efekata masne ishrane na jetru.

Grejpfrut

Konzumiranje grejpa je sjajan način da se neguje jetra jer on sadrži snažne antioksidanse koji umanjuju zapaljenje i štite ćelije. Dva glavna antioksidansa grejpfruta, narindženin i narindžin, mogu umanjiti i rizik za pojavu hepatičke fibroze, opasnog stanja gde se prekomerno vezivnog tkivo nakuplja u jetru usled hronične upale iste.

Narindžin je naročito dobar i za poboljšanje sposobnost jetre da metaboliše alkohol, ali i da spreči neke od štetnih efekata alkohola. Dakle, sada znate šta da jedete za doručak posle vesele noći.

Borovnica

Borovnica okrepljuje jetru jer sadrži antocijanine, antioksidanse koji joj daju njenu upadljivu plavu boju. Brojna istraživanja na životinjama su pokazala da jetra ima koristi od ishrane bogate celim borovnicama i/ili ekstraktom ili sokom istih.

Samo 3-4 nedelje svakodnevnog konzumiranja borovnica pomaže da se poveća odgovor imunih ćelija i koncentracija antioksidansnih enzima, a usporen je rast ožiljnog tkiva, oštećenja i fibroida u jetrama pacova. Kod ljudi, ekstrakt borovnice izgleda obuzdava rast raka jetre. Potrebna su dodatna istraživanja, ali apsolutno nema liših strana u tome što ćete jesti više borovnica!

Grožđe

Istraživanja na životinjama i ljudima su utvrdila da grožđe ili ekstrakt njegovog semena predstavljaju dobre namirnice za jetru. Crveno i crno grožđe naročito sadrži dosta zdravih elemenata, najbitniji je resveratrol. To je supstanca koju ljudi koriste kao opravdanje za još jednu čašu vina uz večeru. Utvrđeno je da ona umanjuje zapaljenje, sprečava oštećenje, povećava nivo antioksidanasa i da poboljšava funkcionisanje jetre.

Istraživanja na ljudima su koristila ekstrakt semenki grožđa, a ne celo voće, pa je potrebno još istražiti. Ipak dokazi pokazuju da je ovo voće sjajan opšti izbor za zdravlje jetre.

Opuncija (indijska smokva)

Indijska smokva je vrsta jestivog kaktusa koji se već dugo koristi u tradicionalnoj medicini za lečenje čireva, rana, zamora i da – bolesti jetre. Istraživanje iz 2004. je takođe utvrdilo da ljudi koji konzumiraju ekstrakt opuncije pre nego što piju alko hol imaju 50% manju šansu da dožive teški mamurluk sledećeg dana.

To je verovatno zato što se on suprostavlja zapaljenju jetre koje se javlja posle pića. Indijska smokva takođe pomaže i normalizaciju enzima i nivoa holesterola.

Koštunjavo voće

Koštunice su krcate zdravim mastima i nutrijentima kao što je antioksidans vitamin E, i poznate su odavno kao promotori dobrog zdravlja srca. Ali koristi ne staju tu; jetra takođe uživa u njima.

Istraživanja nad ljudima sa nealkholnom masnom jetrom su pokazala da konzumiranje dobre količine koštunica i semenki može poboljšati vrednosti jetrenih enzima i takođe umanjiji rizik za razvoj nealkoholne masne jetre. Treba biti oprezan sa sadržajem soli u pečenom koštunjavom voću, ali šaka sirovog, organskog voća je sjajna užina zbog koje ćete biti zdraviji.

Maslinovo ulje

Znamo da je važno izbegavati biljno ulje koje sadrži dosta nezdravih omega-6 masti, ali maslinovo ulje sadrži zdrave masti koje imaju pozitivan učinak na srce, metabolizam i jetru. Samo jedna kašika dnevno dokazano poboljšava vrednosti jetrenih enzima i nivoa masti, podiže nivo proteina i poboljšava krvotok u jetri. Druga istraživanja su utvrdila da konzumiranje maslinovog ulja vodi boljoj osetljivosti na insulin. Prelazak sa običnih ulja na maslinovo ulje u kuvanju je vrlo lako sprovesti, ali maslinovo ulje takođe ima sjajan ukus u salatnim prelivima ili samo preliveno preko integralnog hleba. Natopite u njemu malo belog luka ili začina za eksploziju ukusa.

Konačna reč

Morate sačuvati optimalno funkcionisanje jetre jer je ona organ koji obavlja veći deo prljavih poslova za telo boreći se sa toksinima. Većina nas se trudi da jede što zdravije je moguće, ali svi želimo da se poneka počastimo sa nekoliko koktela ili malo masnije hrane za utehu. Dobra vest je da konzumiranje nekih od namirnica koje su dobre za jetru u kombinaciji sa manje zdravim izborom zapravo može poništiti učinak takvih čašćenja. Samo povedite računa da u svoju svakodnevnu ishranu uključite neke od namirnica gore navedenih, trudeći se naročito da konzumirate više istih onda kada znate da ćete nekako zgrešiti. Ta strategija može umanjiti rizik za pojavu bolesti jetre i raka, diže koncentracije antioksidanasa i enzima detoksifikacije i štiti Vašu jetru od oštećenja opasnim toksinima.

https://www.foodprevent.com/top-foods-that-are-good-for-your-liver/8/