Vaša korpa je trenutno prazna.

Probaj

8 nutritivnih mitova

Mnogo toga je rečeno u vezi sa ishranom i njenim dobrobitima za nas. U većini slučajeva klasifikujemo proizvode kao one koji nas čine gojaznim i kao one od kojih se ne gojimo...

Osobe koje su zainteresovane za fitnes će se potruditi da pronađu proizvode koji im daju više mišićne mase nego bilo čega drugog. Ali mnogo češće nego što to nije slučaj, grešimo u vezi sa ishranom. Dole su izlistanih upravo takvih 8 mitova vezanih za isihranu.

1. Ne goje nas sve masti

Postoji ta velika zabluda da bilo koja vrsta proizvoda koja sadrži masti vodi ka višku telesne mase naših tela. Pa, to zapravo nije istina. U suštini postoje dve vrste masti; takozvane dobre masti i loše. Loše masti su one koje se nalaze u brzoj hrani i zbog njih smo naduvani od vode i završavaju u našem struku uvećavajući ga. Dobre mastu su one koje su potrebne ljudskom telu da održava svoju temperaturu i imaju još mnoge druge funkcije. Namirnice poput avokada, koštunjavog voća, one bogate omega 3 masnim kiselinama su zapravo dobre masti.

2. Soja je zdrava

U poslednje vreme ljudi su izgleda popularizovali alternativnu i bolju hranu dobijenu iz soje. Preko medija za široke narodne mase se plasira marketing koji bi trebalo da nas ubedi kako su sojini proizvodi zdravi. Ali istini za volju, soja nije tako zdrava i može biti uzrok zdravstvenih problema kao što su otežano varenje, nedostatak imunološkog sistema, smanjenje plodnosti pa čak i pojava maligniteta.

3. Jaja nisu zdrava

Ko god da je smislio ovu teorija ima stvarno vrlo čudan smisao za humor. Jaja su jedna od najzdravijih namirnica na svetu. Argument koji govori protiv jaja počiva na tome da žumance povećava nivo holesterola u ljudskom telu i tako mu nanosi štetu. Međutim, žumance zapravo povišava vrednosti dobro holesterola u telu koji je naravno i neophodan istom.

4. Žitarice su dobre za svakoga

Ne, ovo je zapravo pogrešan izjava. Bez obzira na to koliko puta ste čuli kako su ishrane koje počivaju na žitaricama zdrave, to nije apsolutna istina. Žitarice sa celim zrnom i organski uzgojene ipak mogu i zaista i povećavaju nivo insulina u telu van opsega što dugoročno može voditi drugim bolestima. Većina njih takođe sadrži i gluten i mnogo ljudi ga ne podnosi ili je preosteljivog na njega, a da toga nije ni svesno.

5. Pasterizovano mleko

Ovo je još jedna pogrešna izjava za koju niko ne mari i ne želi je korigovati. Problem sa pasterizovanim mlekom je u procesu pasterizacije istog koji menja donekle strukturu mleka i ono kao takvo ume biti i uzrok slabije tolerancije na njega. Vrlo bitni enzimi bivaju uništeni u njemu i ljudi imaju poteškoća sa varenjem takvog mleka. Šta više, nutritivna vrednost mleka takođe trpi jer ono gubi na količinama vitamina A, B2 i C.

6. Prevelike količine proteina su loše

I ovo nije apsolutna istina. Argument počiva na tvrdi da prevelika konzumacija hrane bogate proteinima utiče na pojavu bubrežnih oštećenja i kostiju. Zapravo, dugoročno, konzumiranje proteina je dobro za kosti jer se u njima nalazi i kalcijum koji je neophodna za snažne kosti. Takođe, nema ni potvrđenih dokaza da oštećenje bubrega nastaje povišenim konzumiranjem proteina (za to bi količina proteina morala biti enormno velika – pretpostavlja se).

7. Manji obroci su od koristi

Možda ste čuli kako mnogi ljudi govore da jedu u manjim obrocima tokom celog dana umesto da obeduju u tri velika, glavna obroka. Logika koja stoji iza ovoga je da kada jedete manje obroke, ubrzavate (i olakšavate – što je poželjno pak kod nekih stanja) varenje i dolazite do veće količine energije u kraćem vremenskom periodu. Međutim, količina energije koju će telo proizvesti biva određena vrstom hrane koju jedete i njenom količinom, a ne sa brojem obroka. Ako osoba jede 6 obroka dnevno sa po 200 kalorija, a neka druga samo 3 obroka sa po 400 kalorija vrednosti – uzimamo da jedu istu vrstu namirnica, hrane – obe će dobiti istu količinu energije.

8. Veći deo naše ishrane bi trebalo da čine ugljenih hidrati

Prema piramidi isrhane, veći deo naših kalorija bi trebalo da proizilazi iz unetih ugljenih hidrata. Ovakva ishrana jeste i smatra se savršenom za ljude koji već imaju lepo i savršeno funkcionalno telo, odnosno nisu gojazni niti su slabije uhranjeni. Međutim, za one koji su gojazni, ovo može biti veliki problem jer može uzrokovati širok spektar zdravstvenih problema.