12 najvažnijih koristi konzumiranja grožđa – prvi deo

Grožđe se gaji hiljadama godina i poštovano je od strane nekolik drevnih civilizacija zbog svoje upotrebe za proizvodnju vina. Ono nudi mnoge koristi našem zdravlju zbog bogatstva hranljivim materijama i antioksidansima.

Grožđe se gaji hiljadama godina i poštovano je od strane nekolik drevnih civilizacija zbog svoje upotrebe za proizvodnju vina.

Postoje mnoge vrste grožđa pa tako i pored belog i crnog imamo i žuto i roze. Ono raste u grozdovima i postoje vrste sa i bez semenki.

Ovo voće se uzgaja u umerenim klimatskim uslovima širom sveta, uključujući tu i Južnu Evropu, Afriku, Australiju i Severnu i Južnu Ameriku.

Grožđe nudi mnoge koristi našem zdravlju zbog bogatstva hranljivim materijama i antioksidansima.

Evo i 12 najvećih koristi konzumiranja grožđa za naše zdravlje.

1. Prepuno je nutrijenata, naročito vitaminima C i K

Grožđe obiluje u nekoliko važnih nutrijenata.

Jedna šolja (oko 150 grama) crnog ili belog grožđa sadrži sledeće hranljive materije:

  • Kalorija: 104
  • Ugljenih hidrata: 27.3 grama
  • Proteina: 1.1 grama
  • Masti: 0.2 grama
  • Vlakna: 1.4 grama
  • Vitamin C: 27% preporučenog dnevnog unosa (PDU)
  • Vitamin K: 28% PDU
  • Tiamin: 7% PDU
  • Riboflavin: 6% PDU
  • Vitamin B6: 6% PDU
  • Kalijum: 8% PDU
  • Bakar: 10% PDU
  • Mangan: 5% PDU

Dakle, ova količina grožđa Vam pruža više od četvrtine preporučenog dnevnog unosa vitamina K, u mastima rastvorljivog vitamina od vitalnog značaja za zgrušavanje krvi i zdravlje kostiju.

Isto tako je dobar izvor vitamina C, esencijalnog nutrijenta i snažnog antioksidansa neophodnog za zdravlje vezivnog tkiva.

Zaključak

Grožđe sadrži mnogo bitnih vitamina i minerala, uključujući i više od jedne četvrtine PDU-a za vitamine C i K.

2. Visok sadržaj antioksidanasa može sprečiti hronične bolesti

Antioksidansi su supstance koje se recimo mogu naći u biljkama. Oni potpomažu popravke oštećenja ćelija nastala slobodnim radikalima, koji su štetne molekule koje su uzročnici takozvanog oksidativnog stresa.

Oksidativni stres je doveden u vezu sa mnogo hroničnih bolesti pa i dijabetesom, rakom i srčanim bolestima.

Grožđe ima veliku koncentraciju snažnih antioksidanasa. Zapravo, preko 1600 korisnih biljnih jedinjenja je nađeno u ovom voću.

Najveća koncentracija istih se nalazi u koži i semenkama. Iz tog razloga, većina istraživanja je rađena na ekstraktima ova dva dela voća.

Crno grožđe sadrži više antioksidanasa usled svojih antocijanina koji mu i daju boju.

Antioksidansi u grožđu ostaju prisutni i posle fermentacije i zato je crno vino takođe bogato istima.

Jedan od antioksidanasa, resveratrol, se klasifikuje kao polifenol.

Brojna istraživanja su sprovedena na temu njegovih prednosti, pokazujući da on štiti od bolesti srca, snižava šećer u krvi i štiti i od pojave karcinoma.

Grožđe takođe sadrži i vitamin C, kvercetin, lutein, likopen i elagičnu kiselinu, a svi oni su moćni antioksidansi.

Zaključak

Grožđe je bogato antioksidansima, korisnim biljnim supstancama koje Vas mogu zaštiti od hroničnih zdravstvenih stanja kao što su dijabet, karcinomi i bolesti srca.

3. Biljne supstance koje Vas štite od pojedinih vrsta raka

Grožđe sadrži visoke koncentracije korisnih biljnih jedinjenja koje mogu pomoći u prevenciji od pojedinih vrsta karcinoma.

Resveratrol, jedno od jedinjenja iz ovog voća je dobrano proučeno u ovom pogledu, prevencije i lečenja.

Dokazano je da štiti od raka umanjujući zapaljenje, delujući kao antioksidans i blokirajući rast i širenje tumorskih ćelija unutar tela.

Međutim, jedinstvena kombinacija biljnih jedinjena u grožđu može biti odgovorna za njegove anti-karcinomske prednosti. Pored resveratrola, grožđe sadrži i kvercetin, antocijanine i katehine - svi su poznati po svom suprostvaljanju tumorima.

Ekstrakti grožđa dokazano blokiraju rast i širenje raka debelog creva.

Pored toga, jedno istraživanje nad 30 ljudi starosti od preko 50 godina je pokazalo da konzumiranje oko 500 grama ovog voća dnevno tokom dve nedelje smanjuje nivo markera za rak kolona.

Istraživanja su takođe utvrdila da ekstrakt grožđa blokira rast i širenje ćelija raka dojke, kako u laboratorijskim uslovima tako i na modelima miševa.

Dok su istraživanja na temu grožđa i tumora još uvek ograničena, ishrana bogata namirnicama bogatim antioksidansima kao što je grožđe je dovedena u vezu sa nižim rizikom za pojavu maligniteta.

Zaključak

Grožđe sadrži mnoge korisne materije kao što je reveratrol, koje mogu sprečiti različite vrste karcinoma, uključujući i debelog creva i dojke.

4. Korisno za srce na razne, impresivne načine

Postoji nekoliko razloga zašto bi konzumiranje grožđa bilo dobro za Vaše srce.

Može sniziti krvni pritisak

Samo 150 grama grožđa sadrži oko 288 mg kalijuma što je 6% PDU-a.

Ovaj mineral je neophodan za održavanje zdravog opsega krvnog pritiska.

Manji unos kalijuma je povezan sa povećanim rizikom za visok krvni pritisak, srčane boelsti i šlog.

Istraživanje nad 12 267 odraslih je okazalo da ljudi koji konzumiraju visoke koncentracije kalijuma u odnosu na natrjum imaju mnogo manje šanse da umru od srčanih bolesti nego oni koji unose malo kalijuma.

Može sniziti holesterol

Materije koje se nalaze u grožđu Vam mogu pomoći i protiv visokog holesterola smanjujući njegovu apsorpciju.

U jednom istraživanju nad 69 ljudi sa povišenim holesterolom, konzumiranje 500 g crnog grožđa dnevno u periodu od osam nedelja je dokazano spustilo ukupni i "loši" LDL holesterol. Belo grožđe nije pokazalo takav učinak.

Pored toga, ishrana bogata resveratrolom, kao što je mediteranska ishrana, takođe dokazano snižava nivo holesterola.

Zaključak

Jedinjenja u grožđu i crnom vinu štite od srčanih bolesti. Grožđe može pomoći sniženju krvnog pritiska i holesterola.

5. Može smanjiti nivo šećera u krvi i prevenirati dijabetes

Grožđe sadrži 23 grama šećera po šolji (na 150 grama) što Vas možda nagoni da se zapitate da li je ono dobar izbor za ljude sa dijebetesom.

Ono ima nizak glikemijski indeks (GI) od 53, mera toga koliko brzo neka hrana podiže nivo šećera u krvi.

Šta više, jedinjenja u ovom voća mogu čak i smanjiti nivo šećera u krvi. Tokom 16 nedelja istraživanja nad 38 muškaraca koji su uzimali po 20 grama ekstrakta grožđa dnevno zaključeno je da imaju snižen nivo šećera u krvi u poređenju sa kontrolnom grupom.

Pored toga, resveratrol dokazano povećava senzitivnost na insulin, što može poboljšati sposobnost tela da iskoristi glukozu i tako smanji nivo šećera.

Resveratrol takođe povećava broj glukoznih receptora na membranama ćelija što može biti od koristi za šećernu bolest.

Održavanje zdravog nivoa šećera u krvi tokom vremena je važan činilac za smanjenje rizika za obolevanje od dijabetesa.

Zaključak

Iako je grožđe bogato šećerom, ono ima nizak GI. Pored toga, materije ovog voća mogu zaštititi od visokog šećera u krvi.

6. Sadrži nekoliko jedinjenja koja su korisna za oči

Biljna jedinjenja koja se nalaze u grožđu mogu zaštititi i od čestih bolesti oka.

U jednom istraživanju, miševi hranjeni suplementima grožđa su pokazali znake slabijih oštećenja mrežnjače i imali su bolju funkciju iste u poređenju sa onima koji nisu dobijali ovo voće.

U drugom, resveratrol je dokazao zaštitu ćelija mrežnjače ljudskog oka od ultraljubičastog A zračenja svetlosti. To može umanjiti rizik za pojavu starosne makularne degeneracije, česte očne bolesti.

Prema "papirnom" istraživanju, resveratrol takođe može zaštititi i od glaukoma, katarakte i bolesti dijabetičnog oka.

Pored toga, grožđe sadrži i antioksidanse lutein i zeaksantin. Nekoliko istraživanja je pokazalo da ova jedinjenja pomažu zaštitu očiju od palve svetlosti.

Zaključak

Grožđe sadrži nekoliko jedinjenja kao što su resveratrol, lutein i zeaksantin, koja mogu zaštititi oko od čestih bolesti ovog organa, pa i od senilne makularne degeneracije, katarakte i glaukoma.

Preuzeto sa: https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-grapes#TOC_TITLE_HDR_2