Vaša korpa je trenutno prazna.

Probaj

10 najboljih saveta koji se tiču zdrave ishrane koje smo naučili u 2018.

Da li i Vi stičete utisak da se svake nedelje pojavi novi trend u vezi sa zdravom ishranom? Ali je vrlo teško znati koji od njih su vredni naše pažnje i šta je više trend nego što je zaista zdravo.

U to ime, ovde se nalazi najinovativniji, najedukativniji saveti vezani za ishranu...

Konzumiranje buđavog hleba nije ništa oko čega se treba uzbuđivati

Za razliku od jabuka u odeljku za voće i povrće frižidera koje u njemu mogu stojati nedeljama pre nego što se pokvare, hleb ima relativno kratak rok trajanja. Ukoliko ga ne pojedete na vreme, neminovno je da ćete videti čudne zelenkasto-plave mrlje na njemu – što je siguran znak da veknu treba baciti.

Ali šta ukoliko napravite sendvič i zagrizete ga pre nego što ih primetite? Užasno, zar ne? Pre nego što odlepite – jednostavno nemojte.

Ispada da malo buđi sa vremena na vreme stvarno ne može mnogo naškoditi. Ipak slika buđavog parčeta hleba? Budimo iskreni, to se malo teže izbacuje iz glave.

Način na koji kuvate kafu utiče na to kako ćete biti „umreženi“

Prema Bobu Arnotu, lekaru i specijalisti interne medicine i autoru knjige The Coffee Lover’s BIble, metode pripreme sa višim nivoima ekstrakcije izvlače i više kofeina i polifenola iz mlevene kafe.

Evo šta to znači za Vašu naviku pripremanja kafe: Metode prelivanja preko kafe će imati bolji učinak od automatskih drip sistema, aparata koji pripremaju jednu šoljicu i od francuske prese.

Da, avokado je stvarno magična voćka

Avokado je miljenik svih poklonika zdrave ishrane; vrlo je verovatno da Vam je Instagram fid pun ovog voća.

Da bismo utvrdili da li je on stvarno vredan svih tih opsesivnih govora hvale, morali smo da se pozabavimo sa istraživanjima.

„Avokado je poznat po svom dvostrukom dejstvu, poseduje mnogo vlakana, a sadrži i zdrave masnoće,“ kaže Tracy Lockwood-Beckerman, registrovana dijetetičarka.

„Jedan avokado zapravo ima 14 grama vlakana i to je 50% od onoga što Vam je potrebno dnevno.“ Ona takođe ističe i važnost luteina i zeaksantina u avokadu, koji nam pomažu da zaštitimo oči od UV zračenja tehničkih uređaja. Zanimljiva činjenica, zar ne?

Postoji i veća super-zvezda u svetu anti-inflamatornih namirnica od kurkume

Kurkuma je dugo nosila titulu kao najbolja protiv-upalna namirnica, ali prošle godine smo naleteli na jednu još bolju namirnicu biljnog porekla koja je u ovom pogledu još moćnija: moringu.

Ona raste na drveću u pojedinim regijama Afrike, Južne Amerike i Indije i ovaj super zeleniš se obično melje i potom koristi u obliku praha, a ove godine je konačno dobila popularnost kakvu zaslužuje i postala je glavni sastojak svega, od flaširanih sokova i energetskih štanglica – pa čak i Vašeg jutarnjeg latea u nekom zdravijem kafiću.

Šta je čini toliko dobrom? Moringa ima dvostruko više proteina, četiri puta više kalcijuma, šest puta više gvožđa i 48 puta više vitamina B2 od kukurme.

Ovo je stvarno kul, šta kažete?

Ne, mikrotalasna ne utiče negativno na kvalitet namirnica

Mikrotalasna se baš i ne dovodi u vezu sa hranljivom ishranom. Ali ona baš i ne uništava hranljive sastojke – sa druge strane je isitna da ono što se obično u nju stavlja jeste manje zdravo od onoga što završava na ringli.

Poslednjih nekoliko godina, zdravija hrana je počela da prevladava nad smrznutim obrocima – uključujući tu i zagrej-i-jedi povrće. I ispada da brza priprema – poput one u mikrotalasnoj – bolje čuva nutrijente nego kuvanje.

Ređanje povrća u činiji sa malo vode i priprema u mikrotalasnoj zapravo daju nutritivno bogatiji obrok od kuvanja tog istog povrća na štednjaku. Brže i zdravije, je li moguće? Da, istina je.

Kasnovečernje užine mogu biti deo zdravog načina života

Mnoge pristalice zdravije ishrane se kunu u to da ne treba ništa jesti posle 20h i da se tako najbolje čuvaju zdrave navike. Ali, to Vas tera da se zapitate: Pa zar ovi ljudi nikada ne dođu kući posle nekoliko koktela i ne požele nešto da čalabrcnu?

Najnovije vesti: I večernje užine mogu apsolutno biti zdrave, prema Rebecci Ditkoff, masteru javnog zdravlja. Ključno je samo da se držite racionalnih porcija – odnosno da se ne prejedete – i da uzmete nešto proteina, zdravih masti i malo vlakana, obično preko žitarica.

Kasnovečernji tost sa avokadom je nešto čemu treba dati prednost nad leganjem u krevet praznog stomaka.

Vaša ishrana definitivno može pogoršati alergije – ili ih poboljšati

Ako ste ikada bili ta osoba u kancelariji koja ne prestaje da kija, onda znate kako naporne alergije mogu biti. Da, prašina, polen i perut ljubimaca su česti uzroci kijanja i svraba. Ali ono što unosite u svoje telo takođe ima bitnu ulogu.

Jedna zanimljivost o hrani: Određene namirnice imaju histamine, koji proizvode bele krvne ćelije, a ukoliko ste izloženi alergenima te ćelije mogu pokušati da se reše agenasa koji prouzrokuju alergiju. Ukoliko se hranite namirnicama koje imaju vrlo malo histamina poput pirinča, kinoje, voća i povrća, to Vam može pomoći da

Pirinčani papir je veganski trik za slaninu za koji niste znali da Vam je potreban

Kada pričamo o veganstvu, ima nekoliko jela/namirnica zbog kojih mnogi ne mogu da se late ovakve ishrane.

Za neke su to sirevi. Za neke suši. A onda, tu je i slanina. Hrskava, prštuća, preukusna slaninica… No, zahvaljujući blogerki Melissi Huggins sa Vegan Huggsa i njenom majstorstvu i ova žudnja se može zadovoljiti i to držeći se samo biljnih namirnica.

Glavni sastojak: pirinčani papir. „Hrskav je i pomalo žilav i ima slatke, dimljene i sve te ukuse od kojih smo zavisni,“ kaže ona.

Njena tajna je u marinadi od tamarija, javorovog sirupa, tečnog dima, molase i belog luka sa kojom oblaže tračice pirinčanog papira. Zatim im daje tu hrskavu teksturu tako što ih ređa u tepsiju obloženu papirom za pečenje i peče ih pet do sedam minuta na 190°C.  

Da, moguće je pojesti previše salate

Salate su prvobitno zdravo jelo, ali „previše dobre stvari“ itekako može da važi i za sirovo povrće.

Prema osnivačici Food Fixa, Heather Bauer, masteru javnog zdravlja, ako pojedete odjednom previše salate izlažete svoj gastrointestinalni trakt prevelikom stresu – naročito ako ste tek počeli da ih ubacujete u svoju ishranu.

Njen savet je da usporite, da jedete ne više od dve šolje salate. A opšteprihvaćeno pravilo kaže i da sirovo povrće treba ograničiti na oko 10 do 25 procenata unetih namirnica, a da ostatak treba rasporediti na proteine, zdrave masti i kuvane namirnice.

Postoji hleb koji je zdraviji svih ostalih (i ne, nije od kiselog testa)

Svakog meseca Well+Good organizuje diskusije u kojima super-iskusni stručnjaci odmeravaju snage na određenu temu. Jedna od njih vezana za užinu je pokrenula vrlo živopisnu raspravu – naročito što se tiče hleba.

Nisu svi hlebovi isti, kaže Keri Glassman, master javnog zdravlja i osnivačica, generalni direktor The Nutritious Life studija. Šta je njen izbor? „Lično, uvek se oslanjam na hleb od klica, jer je napravljen od integralnih zrna i nema nimalo šećera,“ kaže ona, dodajući da je ova vrsta hleba obično napravljena od proklijalih integralnih zrna žitarica ili leguma, što podiže udeo proteina u sastavu.

Ovo je tek nešto što bi trebalo da imate na umu sledeći put kada se nađete pred pekarskim delicijama.